HTML

Mindennapi Afrika

Ha kíváncsi vagy eme fantasztikus kontinens valódi arcára, a mainstream médiában soha nem hallható, olvasható hírekre, akkor ez a blog Neked íródik. Minden nap olvashatod a legfrissebb és legérdekesebb hírek et Afrikából, az élet minden területéről, amelyekre csak egy szabály vonatkozik: egy hónapban ugyanaz az ország kétszer nem fog hírként szerepelni.

Friss topikok

Címkék

accra (2) addisz abeba (1) afrika (37) algéria (9) al shabaab (1) angola (12) bamako (3) bangui (1) benin (7) bissau guinea (10) botswana (7) bujumbura (1) burkina faso (4) burundi (11) cabinda (1) casamance (1) comore szigetek (5) conakry (2) csád (9) dakar (1) darfúr (7) dél afrika (5) dél afrikai köztársaság (17) diktátorok (7) dzsibuti (8) egyéb (2) egyenlítői guinea (9) egyiptom (9) elefántcsontpart (9) eritrea (6) és (2) etiópia (17) freetown (1) gabon (8) gaborone (1) gambia (5) ghána (13) guine (1) guinea (12) harare (2) johannesburg (1) kamerun (6) kampala (1) kenya (15) kigali (1) kongói demokratikus köztársaság (23) kongói köztársaság (3) kongó demokratikus köztársaság (1) közép afrikai köztársaság (7) közép afrikai koztársaság (1) leone (5) lesotho (5) libéria (8) líbia (7) libreville (2) lilongwe (2) lomé (1) luanda (1) lusaka (2) madagaszkár (8) malabo (2) malawi (9) mali (8) maputo (3) marokkó (8) maseru (1) mauritánia (10) mauritius (7) mogadishu (4) mozambik (9) mugabe (1) namíbia (12) niamey (1) niger (9) nigéria (20) nyugat szahara (6) port luis (1) príncipe (2) rabat (1) ruanda (13) sao (2) sao tomé és principe (2) seychelles szigetek (2) seychelle szigetek (6) sierra (5) sierra leone (9) szenegál (8) szolgalati közlemeny (1) Szomália (1) szomália (29) szomáliföld (2) szudán (24) szváziföld (5) tanzánia (9) togo (5) tomé (2) tunézia (5) uganda (26) windhoek (2) yaounde (2) zambézi (2) zambia (10) zanzibár (1) zimbabwe (17) zöld foki köztársaság (2) zöld foki szigetek (3) Címkefelhő

2018.03.30. 22:02 GaceTillerro

2 éves mérleg a Közép-afrikai Köztársaság reményének számító elnök tevékenységéről

A mindennapok Afrikájában a kontinensről posztolgató emberfia nem győzi kapkodni a fejét, annyi minden történik nap nap után, legyen szó akár szomorú és megrázó dolgokról, akár fejlődésről, nyitottságról és örömteli pillanatokról. A következő poszt azonban most mégsem aktuálitásról, hanem vissza- illetve előretekintésről szól, ugyanis pontosan két évvel ezelőtt, 2016. március 30-án iktatták be hivatalába Faustin-Archange Touadérát, a Közép-afrikai Köztársaság jelenlegi elnökét. Kerülve az Afrikáról írók leggyakoribb hibáját, a következőkben jöjjön 5 olyan eredmény is, ami pozitívumként értelmezhető Touadéra tevékenységét illetően de persze jöjjön 5 olyan kihívás is mellette, amivel nem igazán sikerült az elnöknek mit kezdenie.

Pozítivumok:

1. A lefegyverzésre, leszerelésre, reintegrációra indított program továbbra is létezik és bzonyos eredményeket már fel is tudott mutatni, hangsúlyozva, hogy a fegyveres alakulatok többsége továbbra is vonakodik csatlakozni hozzá, attól való félelmében, hogy ezzel teret enged a rivális csoportok térnyerésének. Ugyanez az oka az anti-balaka csoportok vonakodásának is, ráadásul a program tisztviselői csak hadurak engedélyével működhetnek az ország fővárostól távoli részein.

2. 2014 óta a Nemzetközi Büntetőbíróság (ICC) a kormány támogatásával vizsgálatokat folytat az országban a 2012-ben kirobbant fegyveres konfliktusban elkövetett súlyos háborús bűncselekmények ügyében és bár a munkát Touadéra vezetése is segíti, nagy valószínűséggel néhány kirakatüggyel le fognak zárulni a vizsgálatok, anélkül, hogy komoly üzenetet adna a jogsértések elszenvedőinek. Ettől függetlenül ez mindenképpen eredményként értelmezhető, tekintve, hogy Afrika bizonyos részein az ICC nem szívesen látott intézmény.

3. Megtámogatandó az elég ingatag lábakon álló igazságügyi rendszert, talán végre idén elkezdheti első tárgyalásait megtartani a 2015-ben létrehozott és azóta is teljes mellszélességgel támogatott Különleges Bűnügyi Bíróság, amely a nemzetközi és a hazai jog egyfajta keverékét figyelembe véve igyekszik igazságot szolgáltatni a 2003 óta zajlott háborús konfliktusok elszenvedőinek. A jelen állás szerint rövidesen meg is láthatjuk majd az első vádemelést és tárgyalást. És ha ez így lesz, az igen komoly üzenetet jelenthet az ország 75%-át uraló mindenféle haduraknak és kiskirályoknak.

4. Touadéra két éves elnökségének egyik legfontosabb pillanataként még tavaly októberben Moszkvába látogatott, ahol megállapodást írtak alá az orosz külügyminiszterrel egyrészt fegyverek szállításáról (és ezt az ENSZ Biztonsági Tanácsa is jóváhagyta) és orosz katonai kiképzők Közép-Afrikába küldéséről, másrészt további tárgyalásokról bányászati koncessziós jogokról. Előbbi végre lehetőséget teremtene Touadéra számára, hogy jól felszerelje újonc katonáit, akikkel gyenge lábakon álló hadseregét próbálná megerősíteni, ezáltal pedig végre az állam is tényezőként szállhatna be az ország jelentős részén uralkodó fegyveres káoszba.

5. A belbiztonság továbbra is a legnagyobb tényező a GDP-növekedés mértékének meghatározásában, de a 2017-es 4.5%-hoz képest 2018-ra bőven 5% felett várható az ország gazdaságának növekedése, nagyrészt a bányászati és erdőgazdálkodási szektor bővülésének köszönhetően, amelyet a nemzetközi szankciók megszüntetése is erősített. Touadéra erőfeszítései, hogy átláthatóbbá tegye a közpénzek mozgását, eredményre vezettek legalább részben és a költségvetés hiányát is sikerült nagyjából 0.1% körül tartani 2017-ben.

6. Ez pedig legyen a bónuszpont, Touadéra eddigi vezetése alatt több infrastrukturális fejlesztés is elkezdődött, legutóbb néhány napja a Baoro (nagyjából 400 kilométerre északra a fővárostól, Banguitól) és Bouar közötti út aszfaltozása kezdődött el az elnök jelenléte mellett.

De sajnos összességében azt mondhatjuk, hogy több negatívumot lehet mondani, mint pozitívumot, tehát a fenti pontok ne tévesszenek meg bennünket, a Közép-afrikai Köztársaság elnökének lenni még mindig a világ egyik legnehezebb munkája. Jöjjön 5 érv, hogy miért.

1. A biztonság egyértelműen az első helyre kívánkozik, 2017 sötét, szenvedésekkel teli év volt a vidéki Közép-afrikai Köztársaságban, 2015 óta talán a legdurvább, ugyanis azzal, hogy 2016-ban, három év után visszavonták az országba a biztonság megteremtéséért vezényelt francia katonákat, a biztonság megőrzése az alulfinanszírozott, morálisan gyenge és sokszor jogsértésekkel vádolt ENSZ-békefenntartókra hárult, akik ezzel képtelenek voltak megbirkózni. Nagyjából az ország területének 75%-án az állam helyett kiskirályok, hadurak és gombamód szaporodó lázadó csapatok uralkodnak, minden negyedik ember menekült a saját hazájában és az elnöknek semmi nincs a kezében, amivel képes lenne megállítani az erőszakot. Ráadásul az elnök retorikájában sem igyekszik mást mondani, tehát tartja magát az az álláspont, hogy külföldi zsoldosok gerjesztik a feszültséget és a hadseregnek lenne még több pénzre és fegyverre szüksége, hogy véget vessenek az instabilitásnak.

2. Folytatva az előző pont szomorú konkluzióját, Touadéra és kormányának képviselői egyszerűen nem hajlandóak tudomásul venni az erőszak szintjét az ország északi és nyugati részein, már arra sem veszik a fáradtságot, hogy elítéljék a jogvédők által bejelentett cselekményeket, nem keresnek fel támadást elszenvedett településeket és nem látogatnak meg menekülttáborokat sem. Mintha ez az egész egyszerűen a mindennapok részévé vált volna.

3. Bár beiktatásakor sokan abban bíztak, hogy majd elkezdődik egy nemzeti kormány kiépítése, az volt látható eddigi ciklusában, hogy inkább a saját jövőjét igyekszik bebiztosítani és bábokat helyez döntési pozíciókba, ahelyett, hogy olyan embereket vonna be a párbeszédbe, ami lehetőséget adna egy nemzeti egység megteremtésére. Az igazán kritikus északi és nyugati járásokban olyan politikai vezetők kerültek kinevezésre a hadsereg soraiból, akik pont múltjuk miatt jelenthetik Touadéra számára az esélyt a konfliktusok felszámolására, így pedig bezárva azt a kaput, amelyet azzal nyithatna az elnök, hogy egykori lázadókat integrálna a helyi vezetésekbe. A származás vagy nem alapján történő egyenlő bevonásról pedig ne is beszéljünk.

4. Az elnök továbbra is a leszerelési programtól és a Különleges Bűnügyi Bíróságtól várja a béke létrejöttét, pedig mindkettő csak eseti megoldásokat kínál és nagyon akadozva működik csak, pedig a valóságos megoldást – nehéz ilyet leírni – a hadsereg és a rendőrség megerősítése kínálna, karöltve az igazságügyi rendszer átalakításával. Ugyanis addig, amíg büntetlenül le lehet rohanni falvakat és házakat lehet gyújtogatni, addig, amíg egy egyszerű parasztembernek nincs kihez fordulnia, ha elrabolják a lányát, addig lehet beszélni leszerelési programról, de biztos, hogy nem lesz működőképes.

5. Bár fentebb dicsértük az ország gazdaságát, tisztában kell lenni vele, hogy a Közép-afrikai Köztársaság még mindig ki van szolgáltatva külföldi segélyezők jóindulatának és sajnos Touadéra a tucatnyi külföldi útja ellenére sem volt képes a beígért dollármilliókat megszerezni az ígéretekkel ellentétben, súlyosan veszélyeztetve ezzel nemhogy a fejlődést, de a mindennapi élet működtetését is.

1 komment

Címkék: közép afrikai köztársaság


A bejegyzés trackback címe:

http://mindennapiafrika.blog.hu/api/trackback/id/tr1213791670

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

közép dunántúli régió 2018.04.02. 19:22:45

Lehet, nem ártana arrafelé egy kollektív eutanázia.